z dnia 2 marca 1999 r.
w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne
i ich usytuowanie.
(Dz. U. z dnia 14 maja 1999 r.)
Sposób przeprowadzania badań geotechnicznych i okrelania warunków gruntowo-wodnych
podłoża nawierzchni - załącznik 4
1. Zakres
badań podłoża drogowych budowli ziemnych
W celu określenia
stanów granicznych nośności i przydatności do użytkowania drogowej budowli
ziemnej powinny być prowadzone badania i ocena parametrów geotechnicznych
zgodnie z Polskimi Normami i przepisami odrębnymi. W celu dokonania oceny
podłoża oprócz podstawowych badań geotechnicznych powinny być przeprowadzone
badania specjalistyczne, w szczególności:
1) badania
potrzebne do oceny przydatności gruntu podłoża budowli ziemnej, zgodnie
z Polskimi Normami,
2) badania
wysadzinowości gruntu: kapilarności biernej Hkb , wskaźnika piaskowego
WP, pęcznienia liniowego,
3) wskaźnika
nośności CBR,
4) ocena
zagęszczenia: maksymalna gęstość objętościowa rds , wskaźnik
zagęszczenia Is , moduły odkształcenia : pierwotny (E1)
i wtórny (E2),
5) właściwości
gruntów antropogenicznych.
2. Stan
graniczny nośności podłoża drogowej budowli ziemnej
2.1. Sprawdzenie
stanu granicznego nośności
Sprawdzenie
stanu granicznego nośności powinno obejmować:
1) analizę
stateczności skarp i zboczy swobodnych oraz podpartych,
2) nośność
podłoża budowli ziemnej.
2.2. Stateczność
skarp i zboczy
Sprawdzenie
stateczności skarp i zboczy powinno być wykonane zgodnie z Polską Normą.
Przy rozpatrywaniu wszystkich możliwych obciążeń oraz postaci zniszczenia
skarp i zboczy swobodnych i podpartych należy przyjmować:
1) dla
gruntu jednorodnego pod względem podatności - kołowo-cylindryczne powierzchnie
poślizgu,
2) dla
skarp zbudowanych z kilku warstw gruntu, różniących się znacznie wytrzymałością
na ścinanie - niekołowe powierzchnie poślizgu,
3) na
spękanych skałach - kształt powierzchni poślizgu zależy od występujących
nieciągłości; równowagę bryły ograniczonej każdą z możliwych powierzchni
poślizgu sprawdza się, dla obliczeniowych wartości sił oraz parametrów geotechnicznych,
metodą pasków; wartości dopuszczalnych wskaźników stateczności nie powinny
być mniejsze niż 1,5,
4) obciążenia
od pojazdów samochodowych równomiernie rozłożone, o wielkości 25 kPa.
2.3. Obliczenie
nośności podłoża drogowej budowli ziemnej
Obliczenie
nośności podłoża budowli ziemnej powinno być wykonane zgodnie z Polską Normą,
przez porównanie obliczeniowej wartości obciążenia działającego na podłoże
z oporem granicznym podłoża gruntowego.
2.4. Stan
graniczny przydatności do użytkowania drogowej budowli ziemnej
Drogowa budowla
ziemna powinna być zaprojektowana tak, aby jej odkształcenia nie spowodowały
utraty przydatności użytkowej konstrukcji nawierzchni drogi oraz innych
urządzeń zlokalizowanych w pobliżu. Dopuszczalne wartości osiadań eksploatacyjnych
sk korpusu i podłoża budowli ziemnej nie powinny przekraczać
10 cm, z wyjątkiem styku z obiektem inżynierskim. W miejscu styku osiadanie
nasypu powinno być równe osiadaniu obiektu inżynierskiego. Należy je obliczyć
według Polskiej Normy.
3. Warunki
gruntowo-wodne podłoża nawierzchni
3.1. Warunki
wodne
Warunki wodne
ustala się według klasyfikacji określonej w tabeli:
|
Warunki
wodne w wypadku występowania swobodnego zwierciadła wody |
Charakterystyka |
<1
m |
od
1 m do 2 m |
>
2 m |
1 |
2 |
3 |
4 |
Wykopy
Ł 1 m a)
b)
|
złe
złe
|
przeciętne
przeciętne
|
przeciętne
dobre
|
Nasypy
Ł 1 m a)
b)
|
złe
przeciętne
|
przeciętne
przeciętne
|
przeciętne
dobre
|
Wykopy
> 1 m a)
b)
|
złe
przeciętne
|
przeciętne
przeciętne
|
dobre
dobre
|
Nasypy
> 1 m a)
b)
|
złe
przeciętne
|
przeciętne
dobre
|
dobre
dobre
|
Oznaczenia:
a) nie
utwardzone pobocza,
b) utwardzone
i szczelne pobocza oraz dobre odprowadzenie wód powierzchniowych.
W wypadku
ulic warunki wodne określa się indywidualnie. Poziom występowania wody gruntowej
powinien być określony na podstawie dostępnych najwyższych notowań uwarunkowanych
opadami atmosferycznymi albo ich skutkami lub wysokimi stanami wód powierzchniowych.
3.2. Warunki
gruntowe
Grunty podłoża
dzieli się, w zależności od ich wrażliwości na działanie wody i mrozu, zgodnie
z Polską Normą. Cechy gruntu powinny być ustalone na podstawie badań laboratoryjnych
jego właściwości podanych w Polskiej Normie. Podstawowym kryterium oceny
jest zawartość drobnych cząstek gruntu, a dodatkowymi, stosowanymi w wypadkach
wątpliwych: wskaźnik piaskowy i kapilarność bierna. Wskaźnik piaskowy stanowi
kryterium oceny gruntów niespoistych, zwłaszcza zbliżonych do mało spoistych.
Jeśli oceny na podstawie badania różnymi metodami są rozbieżne, to przyjmuje
się wynik najmniej korzystny.
3.3. Określenie
grupy nośności podłoża
Grupy nośności
podłoża określają tabele a i b:
Tabela a
Rodzaj
gruntów podłoża |
Grupa
nośności podłoża dla warunków wodnych |
|
dobrych |
przeciętnych |
złych |
1 |
2 |
3 |
4 |
Grunty
niewysadzinowe: rumosze (niegliniaste), żwiry i pospółki, piaski grubo-,
średnio- i drobnoziarniste, żużle nierozpadowe |
G1 |
G1 |
G1 |
Grunty
wątpliwe: piaski pylaste |
G1 |
G2 |
G2 |
Grunty
wątpliwe: zwietrzeliny gliniaste i rumosze gliniaste, żwiry i pospółki
gliniaste |
G1 |
G2 |
G3 |
Grunty
mało wysadzinowe*): gliny zwięzłe, gliny piaszczyste i pylaste
zwięzłe, iły, iły piaszczyste i pylaste |
G2 |
G3 |
G4 |
Grunty
bardzo wysadzinowe1): piaski gliniaste, pyły piaszczyste,
pyły, gliny, gliny piaszczyste i pylaste, iły warwowe |
G3 |
G4 |
G4 |
*) W
stanie zwartym, półzwartym lub twardoplastycznym (IL Ł0,25).
Tabela b
Wskaźnik
nośności CBR*) |
Grupa
nośności podłoża nawierzchni |
1 |
2 |
10%
Ł CBR |
G1 |
5%
Ł CBR< 10% |
G2 |
3%
Ł CBR < 5% |
G3 |
CBR
< 3% |
G4 |
*) Badanie
wskaźnika nośności CBR wykonuje się zgodnie z Polską Normą, lecz po czterech
dobach nasycania wodą.
Dla gruntów
wątpliwych i wysadzinowych porównuje się grupę nośności, określoną według
tabeli a z grupą nośności określoną według tabeli b. Do projektowania nawierzchni
przyjmuje się niższą grupę nośności. W wypadku dużej zmienności gruntów
oraz występowania w podłożu gruntów miękkoplastycznych, plastycznych, organicznych
lub skał, grupę nośności podłoża ustala się indywidualnie.
3.4. Głębokość
przemarzania gruntu
Głębokość
przemarzania gruntu określa Polska Norma.
4. Warunki
ogólne dla podłoża nawierzchni drogi
Konstrukcje
nawierzchni podatnych i półsztywnych powinny być wykonywane na podłożu niewysadzinowym
grupy nośności G1, charakteryzującym się wartościami wskaźnika zagęszczenia
i modułu sprężystości (wtórny moduł odkształcenia) określonymi w tabeli:
Kategorie
ruchu1) |
Wtórny
moduł odkształcenia2) |
Wskaźnik
zagęszczenia |
1 |
2 |
3 |
KR1
i KR2 |
100 |
1,00 |
Od
KR3 do KR6 |
120 |
1,03 |
1) Kategorie
ruchu są określone w załączniku nr 5.
2) Wtórny
moduł odkształcenia oznacza się przy drugim obciążeniu płytą o średnicy
ł30 cm według Polskiej Normy. Badanie przeprowadza się w zakresie od 0 MPa
do 0,25 MPa. Wartości modułu powinny być wyznaczone dla przyrostu obciążenia
od 0,05 MPa do 0,15 MPa.
Podłoże nawierzchni
zaszeregowane do innej grupy nośności powinno być doprowadzone do grupy
nośności G1, zgodnie ze sposobami przedstawionymi w ust. 5.
5. Wzmocnienie
słabego podłoża nawierzchni
W celu doprowadzenia
podłoża nawierzchni zakwalifikowanego do grupy nośności G2, G3 lub G4 do
grupy nośności G1 powinny być stosowane sposoby podane w ust. 5.1 i 5.2.
5.1. Wymiana
warstwy gruntu podłoża nawierzchni na warstwę gruntu lub materiału niewysadzinowego
Wymianie
powinna podlegać warstwa słabego podłoża nawierzchni o grubości określonej
w tabeli zależnie od grupy nośności podłoża i przyjętego wskaźnika nośności
CBR wymienionej warstwy:
Wskaźnik
nośności CBR wymienionej warstwy (%) |
Grubość
wymienianej warstwy podłoża o grupie nośności (cm) |
|
G2 |
G3 |
G4 |
1 |
2 |
3 |
4 |
20 |
30 |
50*) |
75*) |
25 |
25 |
40*) |
60*) |
*)
Zalecane wzmocnienie podłoża geosyntetykiem.
Grubości
warstw gruntu podlegających wymianie według powyższej tabeli można zmniejszyć,
gdy pod wymienionym gruntem podłoże zostanie wzmocnione geosyntetykiem.
W szczególności zaleca się wykonywanie wzmocnienia geosyntetykiem podłoża
nawierzchni, gdy jest ono sklasyfikowane w grupie nośności G3 albo G4 i
z powyższej tabeli wynika konieczność wymiany warstwy o grubości ł 50 cm.
Wzmocnienie podłoża nawierzchni geosyntetykiem zaleca się także w wypadku
przebudowy podłoża z nadmiernie nawilgoconych rodzimych gruntów spoistych
w stanie miękkoplastycznym i plastycznym. We wszystkich tych wypadkach wykonanie
wzmocnienia geosyntetykami powinno być zaprojektowane indywidualnie z uwzględnieniem
cech gruntów, właściwości technicznych geosyntetyków oraz możliwości uzyskania
wymaganych charakterystyk podłoża określonych w ust. 4. W wypadku stanowisk
postojowych, chodników i ścieżek rowerowych powinno się wymienić grunt podłoża
na niewysadzinowy w warstwie o grubości określonej w tabeli:
Grupa
nośności podłoża wymienianej warstwy |
Stanowiska
postojowe dla samochodów ciężarowych |
Pozostałe
nawierzchnie |
1 |
2 |
3 |
G2
i G3 |
15
cm |
10
cm |
G4 |
30
cm |
20
cm |
Cała wymieniona
warstwa lub jej górna część o grubości nie mniejszej niż 25 cm powinna pełnić
rolę warstwy odsączającej i spełniać warunek wodoprzepuszczalności. Warstwa
ta powinna być ułożona na całej szerokości korony korpusu ziemnego, a w
wypadku przekrojów ulicznych - między krawężnikami.
5.2. Ułożenie
dodatkowych warstw podłoża nawierzchni
5.2.1. Wykonanie
pod konstrukcją jezdni dróg:
1) na
podłożu o grupie nośności G2 : 10 cm warstwy z gruntów stabilizowanych spoiwem
(cementem, wapnem lub aktywnym popiołem lotnym) o Rm = 1,5 MPa*),
2) na
podłożu o grupie nośności G3 : 15 cm warstwy z gruntów stabilizowanych spoiwem
(cementem, wapnem lub aktywnym popiołem lotnym) o Rm = 2,5 MPa,
3) na
podłożu o grupie nośności G4:
a) 25
cm warstwy z gruntów stabilizowanych spoiwem (cementem, wapnem lub aktywnym
popiołem lotnym) o Rm = 2,5 MPa,
b) dwóch
warstw po 15 cm z gruntów stabilizowanych spoiwem (cementem, wapnem lub
aktywnym popiołem lotnym):
____________________
*) Marka
gruntu stabilizowanego spoiwem jest to parametr określający jego wytrzymałość
na ściskanie:
- po 28 dniach
twardnienia, jeśli spoiwem jest cement,
- po 42 dniach
twardnienia, jeśli spoiwem jest aktywny popiół lotny lub wapno.
Wyróżnia
się następujące marki gruntu stabilizowanego spoiwem:
- Rm
= 1,5 MPa o wytrzymałości od 0,5 MPa do 1,5 MPa,
- Rm
= 2,5 MPa o wytrzymałości od 1,5 MPa do 2,5 MPa,
- Rm
= 5,0 MPa o wytrzymałości od 2,5 MPa do 5,0 MPa.
warstwa górna
o Rm = 2,5 MPa,
warstwa dolna
o Rm = 1,5 MPa.
Warstwy z
gruntów stabilizowanych spoiwem (cementem, wapnem lub aktywnym popiołem
lotnym) powinny być wykonane z zachowaniem warunków jak dla ulepszonego
podłoża (marka Rm = 1,5 MPa) lub dolnej warstwy podbudowy (marka
Rm = 2,5 MPa), określonych w Polskich Normach.
5.2.2. Wykonanie
pod konstrukcją stanowisk postojowych, chodników i ścieżek rowerowych:
1) na
podłożu o grupie nośności G2, G3 : 10 cm warstwy ulepszonej spoiwem (cementem,
wapnem lub aktywnym popiołem lotnym), Rm = 1,5 MPa,
2) na
podłożu o grupie nośności G4 : 15 cm warstwy ulepszonej spoiwem (cementem,
wapnem lub aktywnym popiołem lotnym), Rm = 1,5 MPa.
5.3. Inne
sposoby doprowadzenia słabego podłoża nawierzchni do grupy nośności G1
Dopuszcza
się ulepszenie gruntu w górnej warstwie podłoża w sposób inny niż podano
w ust. 5.1 lub ust. 5.2 pod warunkiem uzyskania wymaganych charakterystyk
podłoża określonych w ust. 4.
6. Warunki
dodatkowe dla podłoża nawierzchni
Z uwagi na
możliwość wystąpienia w okresie budowy nawierzchni ciężkiego ruchu technologicznego
górna warstwa podłoża o grubości nie mniejszej niż 10 cm, spełniająca ogólne
warunki określone w ust. 4, powinna być wykonana z:
1) gruntu
stabilizowanego cementem o Rm = 2,5 MPa,
2) kruszywa
stabilizowanego mechanicznie o wskaźniku nośności CBR ł 40%.
Warstwa taka
powinna być uwzględniona w projektowaniu nawierzchni drogi zaliczonej do
kategorii ruchu KR5 lub KR6 lub w innych technologicznie uzasadnionych wypadkach
(np. w projektowaniu podbudowy asfaltowej na podłożu gruntowym).
Wysokie parametry
CBR lub Rm warstwy ulepszonego podłoża nie upoważniają do zmiany
konstrukcji nawierzchni ustalonej jak dla podłoża G1.
7. Odwodnienie
podłoża nawierzchni
W technicznie
uzasadnionym wypadku konieczności odwodnienia podłoża nawierzchni powinno
się zastosować warstwę odsączającą wykonaną z materiałów mrozoodpornych
o współczynniku filtracji kł 8 m/d (ł 0,0093 cm/s). Warstwa odsączająca
powinna być wykonana na całej szerokości korpusu drogowego, a w wypadku
przekrojów ulicznych - między krawężnikami; jej grubość nie powinna być
mniejsza niż 15 cm. W wypadku występowania pod warstwą odsączającą gruntów
nie ulepszonych spoiwem powinien być spełniony warunek szczelności warstw
określony zgodnie z wzorem:
D15
————— Ł5
d85
gdzie:
D15 -
wymiar sita, przez które przechodzi 15% ziaren warstwy odsączającej,
d85 -
wymiar sita, przez które przechodzi 85% ziaren gruntu podłoża.
Jeżeli powyższy
warunek szczelności warstw nie może być spełniony, to między tymi warstwami
powinna być ułożona warstwa odcinająca o grubości co najmniej 10 cm z odpowiednio
uziarnionego gruntu lub wykonana warstwa pośrednia z geowłókniny.
W nawierzchniach
dróg zaliczonych do kategorii ruchu KR5 albo KR6 warstwa odsączająca powinna
występować pod warstwą wzmacniającą, stanowiącą część podbudowy zasadniczej,
wykonaną z zachowaniem warunków, o których mowa w ust. 6.
8. Mrozoodporność
podłoża nawierzchni
W wypadku
występowania w podłożu gruntów wysadzinowych lub wątpliwych powinno się
sprawdzić, czy rzeczywista grubość wszystkich warstw nawierzchni i ulepszonego
podłoża nie jest mniejsza od określonej w tabeli:
Kategoria
obciążenia ruchem |
Grupa
nośności podłoża z gruntów wątpliwych i wysadzinowych |
|
G1
i G2 |
G3 |
G4 |
1 |
2 |
3 |
4 |
KR1 |
0,40
hz*) |
0,50
hz |
0,60
hz |
KR2 |
0,45
hz |
0,55
hz |
0,65
hz |
KR3 |
0,50
hz |
0,60
hz |
0,70
hz |
KR4 |
0,55
hz |
0,65
hz |
0,75
hz |
KR5 |
0,60
hz |
0,70
hz |
0,80
hz |
KR6 |
0,65
hz |
0,75
hz |
0,85
hz |
*) hz
oznacza głębokość przemarzania gruntów, przyjmowaną zgodnie z Polską Normą.
Jeżeli warunek
ten nie jest spełniony, to najniżej położona warstwa ulepszonego podłoża
powinna być odpowiednio pogrubiona zgodnie z ust. 5.
Dopuszcza
się stosowanie układu warstw w podłożu według ust. 5 spełniających jedynie
wymagania odpowiedniej nośności, pod warunkiem że najniżej położona warstwa
podłoża będzie wykonana z gruntu stabilizowanego spoiwem o Rm=1,5
MPa i o grubości nie mniejszej niż 15 cm na całej szerokości korpusu drogowego,
a w wypadku przekrojów ulicznych - między krawężnikami.